Hoe adviseren we onze ouders.

Schaych Saalih al-Fawzaan

Vraag: Moge Allaah u belonen met het goede, deze vraagsteller zegt: Hoe moeten we onze ouders adviseren als er daarbij aantal zondes naar voren komen, en wat als mijn vader mij zegt dat ik mijn baard moet scheren en dat ik het contact moet verbreken met mijn broeders, wat zijn dan mijn plichten, moge Allaah u belonen met het goede.

Antwoord: Het adviseren van de ouders is een verplichting, dat is zo omdat zij het meeste recht hebben op jouw advies. Je nodigt ze uit naar Allaah, je waarschuwt hen voor zondes en dwalingen.

Allaah Djala wa 'alla zegt:

En waarschuw uw naaste familieleden.

En Allaah heeft gezegd over Isma'iel dat hij zijn familielieden oproepte naar de Salaat en de Zakaat. En de profeet صلى الله عليه وسلم zei: Roept jouw familie op naar de Salaat, En zij die het meest recht hebben op jouw advies van jouw familie en dichtsbijzijnde zijn jouw ouders, Je adviseert ze je praat tegen ze je herdenkt ze en je laat ze de pad van overwinning zien, en hun zijn de eerste die je adviseert, daarna komen pas je kinderen en de rest van de familie. En als het gebeurt dat jij je baard moet scheren (omdat jouw ouders je daartoe commanderen) of je kleding onder je enkels moet laten enof dat je peuken moet kopen of iets anders ( van de ma3siya), Dit zijn dus zondes en het is niet toegestaan voor jou om ze hierin te gehoorzamen.

De profeet صلى الله عليه وسلم zegt: Er is geen gehoorzaamheid voor de geschapen wezens in het zonden naar de schepper.

En hij zei عليه الصلاة والسلام: Het gehoorzamen is alleen in het goede.

En Allaah Djalla wa 'alla zegt: Maar indien (uw ouders) trachten u iets met Mij te doen vereenzelvigen, waarvan gij geen kennis hebt, gehoorzaam hen niet., Er word dus niet gehoorzaamd in Shirk en andere zondes. En zegt dan niet: Dit is van de goedheid jegens mijn vader om hem te gehoorzamen in het scheren van mijn baard enof in andere zondes, en dit onder het mom goedheid jegens mijn ouders. Dit is geen goedheid, dit is Ithm (Zonden). نعم


Bron:
http://sahab.net/forums/showthread.php?t=379368
Audio: http://www.4shared.com/audio/OjB-t4ga/___online.html

1 reacties:

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.

Een reactie posten

Live duroos